စာေရးသူ၏ရည္ရြယ္ခ်က္
ကၽြႏု္ပ္သည္ ဆည္းပူးေလ႔က်င္႔ေနဆဲျဖစ္ေသာေၾကာင္႔ အားနည္းခ်က္မ်ားရွိ
ေနလိမ္႔မည္ျဖစ္ေသာ္လည္း သာသနာေတာ္အတြက္ အေရးၾကီးဆံုးအေျခခံ
လိုအပ္ခ်က္ကို တစ္စံုတစ္ခုေသာ အတိုင္းအတာအထိ အက်ိဳးရွိေစခ်င္ေသာ
ေစတနာအရ မိမိဥာဏ္မွီသေလာက္ တိုက္တြန္းရျခင္းျဖစ္ေပသည္ ။
(၁) ဗုဒၶသာသနာ၀င္တိုင္း ေထရ၀ါဒ သာသနာေတာ္၏ " အေျခခံအႏွစ္သာရ"
မ်ားကို မွန္ကန္စြာ နားလည္သေဘာေပါက္လာနိုင္ေရး ။
(၂) ဗုဒၶအဆံုးအမ ပန္းတိုင္ျဖစ္ေသာ ျမတ္နိဗၺာန္ သို႕ မ်က္ေမွာက္ျပဳနိုင္ေရး
အတြက္ သာသနာ၀င္တိုင္း " ၀ိပႆနာဘာ၀နာ " က်င္႔ၾကံအားထုတ္လာ
နိုင္ေရး ။
(၃) ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အစဥ္ထာ၀ရ သန္႕ရွင္းတည္တံ႔ျပန္႕ပြားေရး
အတြက္ " သာသနာ၀င္တိုင္းပူးေပါင္း " ပါ၀င္နိုင္ေရး တို႕အတြက္ အထူး
ရည္ရြယ္ပါသည္ ။
(စာေရးသူ၏ အသံုးအႏႈန္း၊ အဓိပၸါယ္ဖြင္႔ဆိုခ်က္မ်ား အားနည္းမႈရွိပါက
ျပဳျပင္ေပးၾကပါရန္လည္း ဖိတ္ေခၚအပ္ပါသည္ ။)
(ကိုဦး-ထား၀ယ္)
(၁)ဗုဒၶသာသနာအႏွစ္ခ်ဳပ္ (The Essence of Buddha's Teachings )
စကားလံုးမ်ားရဲ႕အဓိပၸာယ္
(က)ကိုးကြယ္မႈ =အားကိုးလွ်င္ - ကာကြယ္ေပးျခင္း
(အမွား) - ေၾကာက္ရြံ႕မႈ( ကမၻာဦးအစ ကပ္ေဘးမ်ားၾကံဳ )၊
ဆုလဒ္ရလိုမႈ ( သားဆုပန္ ၊ လာဘ္လာဘ လိုခ်င္ ) ေၾကာင္႔
မသိမျမင္ ၊ အေၾကာင္းအက်ိဳး မမွန္တာလုပ္ေသာ မွားယြင္း
ေသာအယူ ။
(အမွန္ ) - အေၾကာင္းအက်ဳိး မွန္ကန္မႈရွိေသာ ကိုးကြယ္မႈ ဆိုလွ်င္
ခြန္အားမွ် ျဖစ္သည္ ။
(ခ)ဘာသာ = စကား ၊အေျပာ ၊ အယူ၀ါဒ
ကမၻာေပၚတြင္ ဘာသာၾကီးေလးမ်ဳိး အနက္မွ - ဟိႏၵဴဘာသာ သည္ပထမဦး
ဆံုးေပၚလာသည္႕ဘာသာျဖစ္ျပီး စေပၚသည္႕ခုႏွစ္မသိရပါ ။ဗုဒၶဘုရား
အေလာင္းသည္ BC (ခရစ္ခုႏွစ္မတိုင္မီ ) (623) မွာေမြးခဲ႔သည္ ။ မိုဟာမစ္
(အစၥလာမ္ ) ထက္(1170)ႏွစ္ေစာျပီး ေမြးခဲ႔သည္ ။
(ဂ) သာသနာ = အဆံုးအမ
- ပရိယတၱိ သာသနာ = စာသင္ ၊ ေဟာေျပာ ၊ ေဆြးေႏြး
- ပဋိပတၱိသာသနာ = စာအသိ ၊ အေျပာအသိကို ခႏၶာကိုယ္တြင္းရႈမွတ္
- ပဋိေ၀ဓသာသနာ = ခႏၶာတြင္း ရႈမွတ္က်င္႔လို႕ မဂ္ ၊ဖိုလ္ ၊နိဗၺာန္အက်ဳိးရ
(ဃ) ေက်းဇူး = မိမိႏွင္႔ အမ်ားအတြက္ အက်ဳိးရွိေစေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္
- အမ်ားဆိုင္ရာေက်းဇူးရွင္ = ဘုရား ၊ တရား ၊ သံဃာ
- မိမိဆိုင္ရာေက်းဇူးရွင္ = မိဘ ၊ ဆရ ာ
(င) ပံုေတာ္ႏွင္႔ ဂုဏ္ေတာ္
ပံုေတာ္ = ( မ်က္စိျမင္ ) ( ပ်က္စီးေန ) (- ) (တခဏ ) ( အကာ )
ဂုဏ္ေတာ္ = ( ဥာဏ္ျမင္ ) ( တိုးတက္ေန ) ( + ) ( ထာ၀ရ ) ( အႏွစ္ )
(စ) ပါရမီ = ျမင္႔ျမတ္သူတို႕ ျဖည္႕စြမ္းရေသာ အလုပ္
Noble deed , Noble task
(ယခုျဖည္႔ခ်င္ ယခုျဖည္႕လို႕ရ ၊ ျမင္႔ျမတ္ စိတ္ထားျပီး ျဖည္႕ရန္ သာလို )
ဗုဒၶ၀င္အက်ဥ္း
(က)ရေသ႔ျဖစ္ျခင္း
သုေမဓာရေသ႔ ဘ၀မေရာက္မီ ဘုရားအေလာင္းေတာ္၏ မိဘႏွစ္ပါး
လြန္စြာ ပစၥည္းဥစၥာခ်မ္းသာေပမဲ႔ ၄င္း မိဘႏွစ္ပါး ေသဆံုးသည္႕အခါ ပစၥည္း
ဥစၥာမ်ား ဘာမွ်ယူမသြားနိုင္ေသာေၾကာင္႕ လူေတြမွာေသဆံုးလို႕ ဘာမွ်ပါ
မသြားနိုင္တာရွိလွ်င္ ေသဆံုးျပီးပါေအာင္ယဴသြားနိုင္တာ ရွိကိုရွိရမယ္လို႕ေတြးမိ
ျပီး ပစၥည္းဥစၥာအားလံုး စြန္႕လႊတ္လွဴဒါန္းျပီး ရေသ႔ဘ၀ေျပာင္း တရားက်င္႔ခဲ႔
သည္ ။
( ခ ) ဆႏၵာဓိပတိ
ဘုရားအေလာင္းသုေမဓာသည္ ဒီပကၤရာ ဘုရားရွင္ ႏွင္႕ေတြ႕ျပီး နိဗၺာန္သို႔
မ်က္ေမွာက္ျပဳနိုင္ေပမဲ႔ ဒီပကၤရာ ဘုရားရွင္ကဲ႔သို႕ သတၱ၀ါမ်ားအား လမ္းညႊန္
( ကယ္တင္ ) လိုေသာ ဆႏၵာဓိပတိ ေၾကာင္႔သာလွ်င္ ဘုရားဆုပန္ေလသည္ ။
( ကိုယ္႔အတြက္မၾကည္႔ ၊ အမ်ားအက်ဳိးအတြက္သာေဆာင္ရြက္လိုေသာ
ဆႏၵာဓိပတိ သည္ အျမင္႔ျမတ္ဆံုးေသာ ေက်းဇူးေတာ္ျဖစ္ေပသည္ ။ )
( ဂ ) ဗ်ာဒိတ္ယူျခင္း
ယခုမ်က္ေမွာက္ေနဆဲကမၻာမတိုင္မီ အေရွ႕ေလးသေခ်ၤ ကမၻာတစ္သိန္း
အစ ဒီပကၤရာ ဘုရားရွင္၏ ေျခေတာ္ရင္း၌ သုေမဓာရွင္ရေသ႔ ဘ၀မွစျပီး
ဘုရားဆုပန္ ဗ်ာဒိတ္ယူခဲ႔သည္ ။ ( တစ္ကမၻာသည္ မေရတြက္နိုင္ေအာင္ၾကာလွ
ျပီး သေခ်ၤ တစ္ခုသည္ တစ္၏ေနာက္မွ သုညေပါင္း တစ္ရာ႕ေလးဆယ္ရွိသည္။)
( ဃ ) ပါရမီ (ဆယ္ပါး - ျပားသံုးဆယ္ )
၁ ။ ဒါန = ေပးလွဴျခင္း
၂ ။ သီလ = ကိုယ္ႏႈတ္ ေစာင္႔ထိန္းျခင္း
၃ ။ ေနကၼမၼ = ကိေလသာေတာမွထြက္ျခင္း
၄ ။ ပညာ = အေၾကာင္းအက်ဳိး ဆင္ျခင္ ထိုးထြင္း သိျခင္း
၅ ။ ၀ီရိယ = အားစိုက္ၾကိဳးစား လံု႔လရွိျခင္း
၆ ။ ခႏၲီ = သည္းခံျခင္း
၇ ။ သစၥာ = ေျဖာင္႔မတ္ / မွန္ကန္ျခင္း
၈ ။ အဓိ႒ာန္ = အဓိ႒ာန္တည္ေဆာက္ျခင္း ၊ ျပတ္သားေသာဆႏၵ
၉ ။ေမတၲာ = စင္ၾကယ္ေသာခ်စ္ျခင္း
၁၀ ။ ဥေပကၡာ =လ်စ္လ်ဴရႈျခင္း / အသင္႔အားျဖင္႔ရႈျခင္း
- မူလပါရမီ ( ၁၀ ) ပါး
( ပိုင္ဆိုင္စည္းစိမ္အားလံုးႏွင္႔ ဇနီး ၊ သားသမီးပါမက်န္ ျဖည္႕ျခင္း )
- ဥပပါရမီ ( ၁၀ ) ပါး
( စည္းစိမ္+ ဇနီး ၊ သားသမီးအျပင္ မိမိခႏၶာကိုယ္အစိတ္အပိုင္းပါ၀င္ျဖည္႕
ျခင္း )
- ပရမတၱပါရမီ ( ၁၀ ) ပါး
( အသက္ကိုပါမက်န္ ျဖည္႔ျခင္း )
( င ) ပါရမီျဖည္႔ပံု
(၁) ၾကာျမင္႔လွစြာေသာအခ်ိန္
(၂) မရပ္မနား
(၃) ခ်န္မထားဘဲ
(၄) ရိုရိုေသေသ
(၅) ေပ်ာ္ေပ်ာ္ၾကီးျဖည္႔
( ခ ) တိတိက်က် ေသေသခ်ာခ်ာ ပြင္႔ေတာ္မူျခင္း
(၁) ပါရမီျဖည္႔တာတိက်ေသခ်ာ
(၂) ေမြးဖြား ႏွစ္ ၊ လ ၊ ရက္ ( မဟာသကၠရာဇ္ -၆၈ ၊ ကဆုန္လျပည္႔ ၊ ေသာၾကာ)
(၃) မိဘႏွစ္ပါး ( သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး ႏွင္႔ မယ္ေတာ္ မာယာေဒ၀ီ )
(၄) ေမြးဖြားေနရာ ( အိႏၵိယ ႏွင္႔ နီေပါ နယ္စပ္အနီး၊ နီေပါနိုင္ငံပိုင္လုမၺနီဥယ်ာဥ္)
(၅) လူသားအစစ္ျဖစ္ျခင္း
(၆) ေမြးေမြးျခင္း ဘုရားမျဖစ္ ၊ က်င္႔ျပီးမွျဖစ္ ( က်င္႔စဥ္အားလံုးတိက်ေသခ်ာစြာ
ျပထားသည္ )
(၇) ဘုရားျဖစ္ေသာရက္တိက်ေသခ်ာ ( မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃ ၊ ကဆုန္လ
ျပည္႕ ၊ ဗုဒၶဟူးေန႔ )
(၈) ဘုရားပြင္႔သည္႔ေနရာ ( ဗုဒၶဂါယာ )
ဗုဒၶႏွင္႔ဆိုင္ေသာေန႔မ်ား
ကဆုန္လျပည္႔ ( ၅ ) ေန႔
(၁) ဗ်ာဒိတ္ယူသည္႕ေန႔ = ေလးအသေခ်ၤကမၻာတစ္သိန္းအစ ကဆုန္လျပည္႔
(၂) ဘုရားေမြးသည္႔ေန႕ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၆၈ ၊ ကဆုန္လျပည္႔၊
( ေသာၾကာေန႔ )
(၃) ဘုရားျဖစ္သည္႔ေန႔ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃ ၊ ကဆုန္လျပည္႔
( ဗုဒၶဟူးေန႔ )
(၄) ဗုဒၶ၀င္အက်ဥ္းေဟာ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၄ ၊ ကဆုန္လျပည္႔
သည္႔ေန႔
(၅) ပရိနိဗၺာန္စံသည္႔ေန႔ = မဟာသကၠရာဇ္ -၁၄၈ ၊ ကဆုန္လျပည္႔
( အဂၤါေန႔ )
( ကဆုန္လျပည္႔ ၊ ကဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပြဲ က်င္းပရျခင္း အထိမ္းအမွတ္
သည္ ဘုရား၏ ပရိေဘာဂေစတီကို စုေပါင္းပူေဇာ္ျပီး ေညာင္ပင္အသက္ရွည္
စိမ္းလမ္းစိုေျပသကဲ႔သို႔ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းတည္တံ႔ပြားမ်ားနိုင္ရန္ )
၀ါဆိုလျပည္႔ ( ၅ ) ေန႔
(၁) ပဋိသေႏၶတည္ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၆၇ ၊ ၀ါဆိုလျပည္႔ ( ၾကာသပေတး)
(၂) ေတာထြက္သည္႔ေန႔= မဟာသကၠရာဇ္ - ၉၇ ၊ ၀ါဆိုလျပည္႔ (တနလၤာေန႔)
(၃) ဓမၼစၾကာတရားဦး = မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃ ၊ ၀ါဆိုလျပည္႔ (စေနေန႔)
ေဟာသည္႕ေန႔
(၄) ေသာတာပန္လူသား = မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃ ၊ ၀ါဆိုလျပည္႔ (စေနေန႔)
စေပၚသည္႔ေန႔
(၅) သံဃာရတနာ =မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃ ၊ ၀ါဆိုလျပည္႔ (စေနေန႔)
စေပၚသည္႔ေန႔
(သာသနာ၀င္မ်ားသည္ ၀ါဆိုလျပည္႔ေန႔၏ အဓိပၸာယ္ကို ေလးေလးနက္နက္
နားလည္သင္႔ေပသည္ ။ )
သီတင္းကၽြတ္လျပည္႔ေန႔
(၁) ဘုရားရွင္သည္ မယ္ေတာ္မိနတ္သားအား ၀ါတြင္းသံုးလလံုး အဘိဓမၼာ
တရား ေဟာာကားျခင္း
(၂) မိဘအား ေက်းဇူးဆပ္ျပီး လူ႔ျပည္ဆင္းစဥ္ လူသားမ်ား ဆီမီးျဖင္႔ ပူေဇာ္
ကန္ေတာ႔ျခင္းကို အစြဲျပဳျပီး မီးျဖင္႔ ကန္ေတာ႔ၾကသည္ ။
ဗုဒၶ အလိုက်မွာ -
- အဘိဓမၼာတရားေတာ္ ျပန္႔ပြားနားလည္ေအာင္လုပ္ရန္
- မိဘႏွင္႔ေက်းဇူးရွင္မ်ားကို ေက်းဇူးဆပ္ ကန္ေတာ႔ရန္
(လြန္ကဲေသာ မီးထြန္းၾကျခင္း ၊ ဥပမာ - အိမ္သာပါမက်န္ ႏွင္႔ ေဗ်ာက္အိုးႏွင္႔
မီးရွဴးမီးပန္းမ်ားေဖာက္ၾကျခင္းသည္ မိမိတို႔၏ ထံုးတမ္း အစဥ္အလာအရ လုပ္
ၾကျခင္းျဖစ္သည္ ။ )
တပို႔တြဲလျပည္႔ေန႔
ရာဇျဂိဳလ္ျပည္ ၊ ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္းတိုက္၌ ရဟႏၲာေပါင္း ( ၁၂၅၀ ) တက္
ေရာက္ေသာ ( ပထမ သံဃသႏၷိပါတ ) ပထမဆံုးသံဃာ႔ အစည္းအေ၀းက်င္းပ
ျပီး ဘုရားအဆူဆူ ဆံုးမစကား ၾသ၀ါဒပါတိေမာက္ ခ်ီးျမွင္႔ေသာေန႔ျဖစ္ျပိး
လက်္ာရံ အဂၢသာ၀က အရွင္သာရိပုတၱရာ ႏွင္႔ လက္၀ဲရံ အဂၢသာ၀က အရွင္
ေမာဂၢလာန္ တို႔အား ရာထူးအပ္ႏ်င္းေသာေန႔ျဖစ္သည္ ။
ၾသ၀ါဒပါတိေမာက္၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္မွာ -
(၁) လြန္စြာ ခ်ဳပ္တည္းျခင္းတည္းဟူေသာ သည္းခံျခင္းသည္ အလြန္ျမင္႔ျမတ္
ေသာ အက်င္႔ေပတည္း ။
(၂) မိမိစိတ္ကို သန္႔ရွင္းျဖဴစင္ေစရာ၏ ။
(၃) ထူးျမတ္ေသာ အက်င္႔၌ လြန္စြာ အားထုတ္ရာ၏ ။
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္
ဘု၇ားအေလာင္းေတာ္သည္ ( ၂၉ ) ႏွစ္အထိ ကာမဂုဏ္အာရုံ တို႔ျဖင္႔ေပ်ာ္ပါး
ေနခဲ႔ေသာ ( ကာမသုခလႅိကာနုေယာဂ ) လက္ယာစြန္းေရာက္ေနစဥ္ ေလာဘ
ကိုသာ ျဖစ္ေစျပီး ၊ ( ၂၉ ) ႏွစ္မွ ( ၃၅ ) ႏွစ္ အထိ (၆) ႏွစ္လံုးလံုး ခႏၶာကိုယ္ ကို
အမ်ဳိးမ်ဳိးႏွိပ္စက္ညွင္းဆဲျပီး က်င္႔ေသာ ဒုကၠရစရိယာ အက်င္႔ ( အတၱကိလမထာ
ႏုေယာဂ ) လက္၀ဲစြန္းေရာက္ေနစဥ္ ေဒါသကိုသာျဖစ္ေစသျဖင္႔ တရားမရျဖစ္
ေနေသာေၾကာင္႔ ၄င္းအစြန္းႏွစ္ပါးကိုေရွာင္ျပီး ( မဇၥ်ိမပဋိပဒါ ) ေခၚ မဂၢင္ရွစ္ပါး
အက်င္႔ကို က်င္႔မွသာလွ်င္ သစၥာေလးပါး ကို သိျမင္နိုင္ေသာ တရားျဖစ္သည္ဟု
ေဟာာကားေသာတရားျဖစ္သည္ ။
သစၥာတရား ( Universal Truth )
အစဥ္ထာ၀ရမွန္ကန္ေသာ အမွန္တရား
(က) Person ပုဂၢိဳလ္မေရြး
(ခ) Place ေနရာမေရြး
(ဂ) Time အခ်ိန္မေရြး မွန္ကန္မွသာ သစၥာတရားျဖစ္သည္ ။
ဗုဒၶသာသနာအႏွစ္ခ်ဳပ္
သစၥာေလးပါးသည္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ျဖစ္သည္ ။
(က) သိ = ဒုကၡသစၥာ
(ေဖာက္ျပန္ ၊ ႏွိပ္စက္ ၊ လိုတာမရ ၊ ရတာမလို လို႔ဆင္းရဲျခင္း )
(ခ) ပယ္ = သမုဒယသစၥာ
( ဒုကၡျဖစ္ေပၚေစေသာ အေၾကာင္းတရား ၊ေလာဘ ။ )
(ဂ) ဆိုက္ = နိေယာဓသစၥာ
( ဒုကၡသမုဒယခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း ၊ နိဗၺာန္ ။ )
(ဃ) ပြား =မဂၢသစၥာ
( နိေရာဓသို႔ ဆိုက္ရန္ ပြားေသာ မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င္႔ ။ )
မဂၢင္ရွစ္ပါး ( မဂၢသစၥာ )
သီလ = (၁) မွန္စြာေျပာ ( ေျပာ )
( စည္းကမ္း ) = (၂) မွန္စြာျပဳမူ ( ျပဳ )
( ကာယ + ၀စီ ) ထိန္း = (၃) မွန္စြာအသက္ေမြး ( ေမြး )
သမာဓိ = (၄) မွန္စြာ၀ီရိယ (၀ီ )
( နည္းလမ္း ) = (၅)မွန္စြာသတိ ( တိ )
(မေနာ) ထိန္း = (၆) မွန္စြာသမာဓိ ( ဓိ )
ပညာ = (၇) မွန္စြာသိျမင္ ( သိ )
(သေဘာတရား) = (၈) မွန္စြာေတြးေခၚ (ေတြး )
(အရွိ / အမွန္ )
မဂၢရွစ္ပါးကို ခ်ုဳံ႕လွ်င္ သီလ - သမာဓိ - ပညာ သိကၡာသံုးပါး ရျပီး ၄င္းသိကၡာသံုး
ပါးကို အႏွစ္ခ်ဳပ္လွ်င္ သတိ တစ္လံုးသည္သာ က်န္ေတာ႔သည္ ။ ဗုဒၶ၏နိဗၺာန္
ေရာက္ေၾကာင္းသည္ တစ္ေၾကာင္းတည္းေသာလမ္း မဟာသတိပ႒ာန္တရား
ျဖစ္သည္ ။ ( သတိတစ္လံုး အရွိသံုး အဆံုးနိဗၺာန္တိုင္ )
ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ( ၄ ) မ်ဳိး
၁ ။ ဒါန ( စြန္႔လႊတ္ - လွဴဒါန္း )
၂ ။ သီလ ( ကာယ + ၀စီ ထိန္းေသာစည္းကမ္း )
၃ ။ သမထဘာ၀နာ ( ကမၼ႒ာန္းအာရုံတစ္တည္းကိုသာ ရႈျခင္း )
၄ ။ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ (ရုပ္နာမ္တရားတို႔၏ ျဖစ္ပ်က္ကိုရႈျခင္း )
- ဒါန >>>>>>>>>>မူလတန္း >>>>>>>>>>လူေတာ္ >>>(ကံလမ္း)
-သီလ >>>>>>>>>အလယ္တန္း >>>>>>>>>လူေကာင္း >>>(ကံလမ္း)
-သမထဘာ၀နာ >>>အထက္တန္း >>>>>>>>လူမွန္ >>>>>>(ကံလမ္း)
-၀ိပႆနာဘာ၀နာ>>တကၠသိုလ္ >>>>>>>>>လူျမတ္ >>>(ဥာဏ္လမ္း)
မွတ္ခ်က္
- ဒါန ၊သီလ ၊ သမထဘာ၀နာ စသည္သံုးမ်ဳိးသည္ ဘုရားမပြင္႔မီ ကာလမ်ားစြာ
ကပင္ရွိခဲ႔ေပသည္ ။
- လူခ်မ္းသာ ၊ နတ္ခ်မ္းသာ ၊ ျဗဟၼာခ်မ္းသာ မ်ားကို ရေစျပီး ကံအက်ဳိးေပး သာ
လွ်င္ ရရွိကာ သံသရာလည္ျပီး ဒုကၡသစၥာမွ မလြတ္ေျမာက္နိုင္ေပ ။
- ဘုရားပြင္႔လာရျခင္းသည္ သတၱ၀ါမ်ားအားလံုး ဒုကၡ ဆင္းရဲ အေပါင္းမွလြတ္
ေျမာက္ေစနိုင္ေသာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာရႈမွတ္ ပြားမ်ားနိုင္ေစရန္ ဒုကၡသစၥာမွ
လြတ္ေျမာက္ျပီး နိေယာဓသစၥာ ( နိဗၺာန္ ) သို႔ မ်က္ေမွာက္ ျပဳနိုင္ေသာ
ဥာဏ္ အက်ဳိးေပး ကို ညႊန္ျပေပးရန္ ျဖစ္သည္ ။
သာသနာ ( ၃ ) ရပ္
ဗုဒၶသာသနာ ( အဆံုးအမ ) သံုးရပ္ရွိသည္ ။
၁ ။ ပရိပတၱိသာသနာ ( ေဟာေျပာျခင္း ၊စာေပမွတ္တမ္းတင္ျခင္း၊သင္ၾကားျခင္း)
၂ ။ ပဋိပတၱိသာသနာ (မိမိခႏၶာကိုယ္တြင္းသို႔မိမိဥာဏ္ျဖင္႔ရႈမွတ္ပြားမ်ားျခင္း )
၃ ။ ပဋိေ၀ဓသာသနာ ( ပဋိပတၱိသာသနာ အက်င္႔ က်င္႔ျပီးမွသာလွ်င္အရွိတရား၊
အမွန္တရား ၊ သေဘာတရားမ်ား သိျမင္လာျပီး မဂ္ဥာဏ္ ၊ ဖိုလ္ဥာဏ္၊နိဗၺာန္
သို႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳ အက်ဳိးရရွိျခင္း )
မွတ္ခ်က္
ဘုရားသာသနာသံုးရပ္တြင္ - သာသနာျပဳရန္ပံ႔ပိုးျခင္း ၊လုပ္ေဆာင္ျခင္း ၊
ေလ႔က်င္႔ျခင္း ျပဳလုပ္နိုင္သည္႔ အက်င္႔ႏွစ္ျဖာ ျဖစ္ေသာ ပရိပတၱိ ႏွင္႔ ပဋိပတၱိ
သာရွိေပသည္ ။
( ပဋိေ၀ဓသာသနာသည္ က်င္႔ျပီးမွသာလွ်င္ ရရွိေသာ အက်ဳိး ျဖစ္ေပၚလာ
ျခင္း ျဖစ္ေပသည္ ။ )
ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ ( ၉ ) ပါး
(၁) အရဟံ
(က) အရဟံ =လူ နတ္ ျဗဟၼာ တို႔၏ ပူေဇာ္အထူးကိုခံထိုက္ျခင္း ။
(ခ) အရ ဟံ =ကိေလသာရန္သူတို႔ကို ပယ္သတ္ေတာ္မူျပီးျဖစ္ျခင္း။
(ဂ) အ ရဟံ =ဆိတ္ကြယ္ရာ၌ပင္ မေကာင္းမႈမျပဳျခင္း ။
(၂) သမၼာသမၺဳဒၶ = အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို ဆရာမရွိ ပါဘဲ ပါရမီ
စြမ္းအားျဖင္႔ သိျခင္း ။
(၃) ၀ိဇၨာစရဏသမၸႏၷ = အသိဥာဏ္ (၀ိဇၨာ) ၊ အက်င္႔တရား (စရဏ)တို႔ႏွင္႔
ျပည္႔စံုျခင္း ။
(၄) သုဂတ = ေကာင္းျမတ္ေသာ စကား ( သီလ ၊ သမာဓိ ၊ ပညာ)
ကိုသာေျပာျခင္း (ေကာင္းေသာလာျခင္း/သြားျခင္း)။
(၅) ေလာက၀ိဒူ = ေလာကၾကီးသံုးပါးကိုသိျခင္း ။
( သတၱ ၊ၾသကာသ ၊ သခၤါရ )
(၆) အနုတၱေရာပုရိသ = ရိုင္းစိုင္းေသာ တိရစၧာန္ ၊ လူ ၊ နတ္ တို႔ကို
ဒမၼသာရထိ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ေအာင္ ဆံုးမျခင္း ။
(၇) သတၱာေဒ၀ = လူ နတ္ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါအားလံုး တို႔၏ဆရာ
ျဖစ္ျခင္း ။
(၈) ဗုဒၶ = အမွန္ ( သစၥာ ) တရားေလးပါး ကို သိျခင္း ၊
ေဟာေျပာျပသျခင္း ။
(၉) ဘဂ၀ါ = ဘုန္းေတာ္ ( ၆ ) ပါး ႏွင္႔ျပည္႔စံုျခင္း ။
တရားဂုဏ္ (၆) ပါး
(၁) ေဟာ = ဘုရားကိုယ္တိုင္ ေဟာျခင္း ။
(၂) ကိုယ္ = က်င္႔ၾကံသူအတြက္ မ်က္ေမွာက္ဘ၀၌ပင္
ကိုယ္တိုင္ ရႈျမင္ နိုင္ျခင္း ။
(၃) ဆိုင္း = ရႈပြားသူအတြက္ မဂ္ ျပီးလွ်င္ ဖိုလ္ အခ်ိန္မဆိုင္း
ဘဲ ျဖစ္ျခင္း ။
(၄) ဖိတ္ = တရားႏွင္႔ ပတ္သက္ျပီး ရဲရဲ၀ံ႔၀ံ႔ ဖိတ္ေခၚရဲျခင္း ။
(၅) ကပ္ = မိမိသႏၲာန္၌ အစဥ္ကပ္၍ ေဆာင္ထားသင္႔ျခင္း။
(၆) လက္ = မဂ္ ၊ ဖိုလ္ ၊ နိဗၺာန္ ဓမၼရသကို လက္ေတြ႔ခံစား
နိုင္ျခင္း ။
သံဃာ႔ဂုဏ္ေတာ္ ( ၉ ) ပါး
(၁) ေကာင္း = ေကာင္းေသာအက်င္႔ရွိျခင္း ။
(၂) ေျဖာင္႔ = ေျဖာင္႔မတ္စြာက်င္႔ၾကံျခင္း ။
(၃) နိဗ္ = နိဗၺာန္ ေရာက္ေရး က်င္႔ျခင္း ။
(၄) ေလာ = ေလာကုတၲရာတရားနဲ႔ အညီက်င္႔ျခင္း ။
(၅) ေ၀း = အေ၀းကသယ္ေဆာင္လာသည္႔ ပစၥည္းကိုပင္
ခံယူထိုက္ျခင္း ။
(၆) ဧည္႕ = ဧည္႕သည္အတြက္ အထူးစီမံထားသည္႔ပစၥည္း
ကိုပင္ အလွဴခံထိုက္ျခင္း ။
(၇) ျမင္႔ = ျမင္႔ျမတ္ေသာအလွဴကို ခံထိုက္ျခင္း ။
(၈) လက္ = လက္အုပ္ခ်ီမိုး ရွိခိုးျခင္းကို ခံထိုက္ျခင္း ။
(၉) လယ္ = သတၲ၀ါအေပါင္းတို႔၏ ဒါနမ်ဳိးေစ႔ စိုက္ပ်ဳိးရာ
လယ္ေျမ ေကာင္းျဖစ္ျခင္း ။
သရဏဂံုပ်က္သူ
(၁) ေသဆံုးသူ
(၂) အျခားဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္းသူ
(၃) ကိုးကြယ္မႈမွားယြင္းသူ
( ဥပမာ - ဘုရားအဆံုးအမတြင္မပါေသာ သစ္သီးအမ်ဳိးမ်ဳိး ကိုလည္းေကာင္း
မခိုင္မာသည္႔ရုပ္ပံု ၊ ပန္းပုမ်ားကိုလည္းေကာင္း ၊ မျမင္ မသိရသည္
မ်ားကို သူမ်ားအေျပာ မ်က္စိမွိတ္ျပီး ကိုးကြယ္သူ )
သရဏဂံုတည္သူ ( ဗုဒၶဘာသာ၀င္အစစ္ျဖစ္သူ )
- ဘုရား ၊ တရား ၊ သံဃာ ရတနာသံုးပါးတို႔၏ ဂုဏ္ေတာ္ (ေက်းဇူး) ကို အစဥ္
ႏွလံုးသြင္းကာ အားကိုးအပ္ႏွံျပီး ရတနာသံုးပါးတို႔၏ အဆံုးအမကိုသာ
လိုက္နာ က်င္႔သံုးေနသူသာလွ်င္ သရဏဂံုတည္သူ ျဖစ္ေလသည္ ။
( 2 ) ဗုဒၶအဆံုးအမ အားလံုးတို႔သည္ ဗဟုသုတရရံုမဟုတ္ဘဲလက္ေတြ႔ ေလ႔က်င္႔ရန္ႏွင္႔ အက်ဳိးရွိေအာင္ အသံုးခ်ရန္ ျဖစ္သည္ ။ ( Buddha's Teachings are not for Knowledge only but also for Self Practice & Implementation )
အႏွစ္သာရရွိလွျခင္း
- ဗုဒၶဘုရားရွင္ အဆံုးအမ အားလံုးသည္ ဗဟုသုတ ရရံု ပါးစပ္ဖ်ားေလးမွေျပာ
ေန ေဟာေန ရံုမွ် လမ္းဆံုးေနတာမ်ဳိး တစ္ခြန္းမွ မရွိခဲ႔ပါဘူး ။
- အဆံုးအမတိုင္းသည္ ကိုယ္တိုင္လက္ေတြ႔ က်င္႔ရမယ္၊ ျပီးမွ မိမိႏွင္႔အမ်ား
အက်ဳိးအတြက္ အက်ဳိးရွိေအာင္ လက္ေတြ႔ အသံုးခ်ျပီးမွသာလွ်င္ အဓိပၸာယ္
ျပည္႔စံုျပီး ပန္းတိုင္ ( နိဗၺာန္ ) သို႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳနိုင္ျခင္း သည္သာ အႏွစ္သာရ
ျဖစ္ပါသည္ ။
ခ်မ္းသာအစစ္
- လူခ်မ္းသာ နတ္ခ်မ္းသာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ သံုးမ်ဳိးေသာ ခ်မ္းသာတို႔တြင္ လူႏွင္႔
နတ္ခ်မ္းသာတို႔သည္ ဒုကၡသစၥာနယ္ ( ျဖစ္ေပၚျခင္း ၊ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ျခင္း တို႔က
အစဥ္ထာ၀ရ ႏိွပ္စက္ေသာ နယ္ ) ထဲတြင္သာ ခံစားေနရျပီး သံုးဆယ္တစ္ဘံု
သံသရာလည္ေစျပီး ခ်မ္းသာ အတု ျဖစ္သည္ ။
- နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ ( မေဖာက္မျပန္ ျပဳျပင္စီရင္မႈမရွိ ျငိမ္းေအးမႈ အျပည္႔ ဒုကၡ
အားလံုး ခ်ဳပ္ျငိမ္းျပီး သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္း ) သည္သာလွ်င္
မဟာသႏၲိသုခ ခ်မ္းသာအစစ္ ျဖစ္ေပသည္ ။
ဘုရားကန္ေတာ႔ျခင္း
- ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္း ဘုရားကန္ေတာ႔ၾကစဥ္ ၾသကာသ မွစျပီး ရြတ္ဆိုၾက
သည္ ။ ( ၾသကာသ ဆိုသည္မွာ ခြင္႔ျပဳပါဘုရားဟု ခြင္႔ေတာင္းျခင္းသာျဖစ္
သည္ ။ လူယဥ္ေက်းတို႔၏ အေလ႔အထ တစ္ခုျဖစ္သည္ ။ )
- ၾသကာသရြတ္ျပီး ဘုရားရွိခိုးေနစဥ္ ဘုရားရွင္၏ ပံုေတာ္ ( အကာ ) ကို
ၾကည္႔ျပီး ဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္ ( အႏွစ္ ) ကို ရည္မွန္းျပီး ကန္ေတာ႔မွ
သာလွ်င္ အဓိပၸာယ္ျပည္႔စံုေပသည္ ။
ဆုေတာင္းျခင္း
- ၾသကာသျဖင္႔ ဘုရားကန္ေတာ႔ျပီးေနာက္ ဤသို႔ ကန္ေတာ႔ရေသာ အက်ဳိး
အားေၾကာင္႔ အပါယ္ေလးပါး ၊ ကပ္သံုးပါး ၊ ရပ္ျပစ္ရွစ္ပါး စသည္ျဖင္႔ ေဘး
အေပါင္းမွလြတ္ရန္ ရွည္လ်ားလွစြာေသာ ဆုေတာင္းမ်ားကို ထံုးတမ္း
စဥ္လာ အရ ပါးစပ္ဖ်ားေလးျဖင္႔ဆုေတာင္းကာ ေနာက္ဆံုး နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ
ကိုပင္ လွ်င္ ပါးစပ္ျဖင္႔ေတာင္းရံုႏွင္႔ရသကဲ႔သို႔ မွားယြင္းစြာ ဆုေတာင္းေန
ၾကေလသည္ ။ အမွန္မွာ ဆုေတာင္းသကဲ႔သို႔ လက္ေတြ႔က်င္႔ရန္သာ
ျဖစ္သည္ ။
ကိုယ္တိုင္ေလ႔က်င္႔ျခင္း
(က) အပါယ္ေလးပါး ေဘးမွလြတ္ရန္ကား
အပါယ္ေလးပါးဆိုေသာ အဓိပၸာယ္ႏွင္႔ အပါယ္က်ေစနိုင္ေသာ အေၾကာင္း
တရားႏွင္႔ အပါယ္လြတ္ရန္ ကိုယ္တိုင္ ေလ႔က်င္႔ ရမည္႔ တရားတို႔ကို သိရွိ
ေလ႔က်င္႔ ရန္ လိုေပသည္ ။
(၁) တိရိစၧာန္ ဘံုေရာက္ျခင္းသည္ ေမာဟ ( အမွားသိ ၊ ေတြေ၀ ) ေၾကာင္႔
ျဖစ္ျပီး ၄င္းေမာဟဆိုေသာ အေၾကာင္းကို သတ္မွ သာလွ်င္ အက်ဳိး
တိရိစၧာန္ဘံုမေရာက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္ ။
(၂) ျပိတၲာဘံုေရာက္ျခင္းသည္ ေလာဘ ( လိုခ်င္တက္မက္ ) ေၾကာင္႔ျဖစ္
ျပီး ၄င္း ေလာဘ ဆိုေသာ အေၾကာင္းကို သတ္မွသာလွ်င္ အက်ဳိး
ျပိတၲာဘံု မေရာက္ျခင္းျဖစ္ေပသည္ ။
(၃) အသူရကာယ္ ( အရံငရဲ ) ဘံုေရာက္ျခင္းသည္ မာန ( ေထာင္လႊားမႈ )
ေၾကာင္႔ ျဖစ္ျပီး ၄င္းမာနဆိုေသာ အေၾကာင္းကိုသတ္မွသာလွ်င္
အက်ဳိး အသူရကာယ္ဘံု မေရာက္ျခင္းျဖစ္ေပသည္ ။
(၄) ငရဲဘံုေရာက္ျခင္းသည္ ေဒါသ ( ၾကမ္းတမ္းခက္ထန္ ) ေၾကာင္႔ျဖစ္ျပီး
၄င္းေဒါသဆိုေသာ အေၾကာင္းကို သတ္မွသာလွ်င္ အက်ဳိးငရဲဘံု
မေရာက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္ ။
အပါယ္ေလးပါးမွလြတ္ခ်င္ပါ၏ လို႔ ဆုေတာင္းေနရံုျဖင္႔ အပါယ္မွ
မလြတ္နိုင္ ။ အပါယ္ေရာက္ေစနိုင္ေသာ ေလာဘ ၊ ေဒါသ ၊ ေမာဟ ၊
မာန တို႔ကို ကိုယ္တိုင္ ေလ႔က်င္႔ ပယ္သတ္မွ သာလွ်င္ လြတ္နိုင္ေပ
မည္ ။
(ခ) ကပ္သံုးပါးမွလြတ္ရန္ကား
ကပ္သံုးပါး၏ အဓိပၸါယ္ႏွင္႔ ကပ္ေဘးကို ျဖစ္ေစနိုင္ေသာ အေၾကာင္းတရား
( မီး ) ကို သိရန္လိုအပ္ျပီး အေၾကာင္း ကို ေခတၲထိန္းနိုင္ေသာ တရားႏွင္႔
အေၾကာင္းတရား ( မီး ) ကို အငုတ္ျပဳတ္ေစနိုင္ေသာတရားကို သိရွိ
က်င္႔ရန္ လိုအပ္ေပသည္ ။
ကပ္သံုးပါး ျဖစ္ေစေသာအေၾကာင္း ေခတၲထိန္း
၁။ ဒုဗၻိကၡႏၲရကပ္ မီး ဒါန (ငတ္မြတ္ေဘး)
၂။ သတၲႏၲရကပ္ ေဒါသ သီလ (သတ္ျဖတ္ေဘး) (ကာယ၀စီေစာင္႔ထိန္း)
၃။ ေရာဂႏၲရကပ္ ေမာဟ ဘာ၀နာ (ေရာဂါေဘး) (အဖန္တလဲလဲရႈမွတ္ပြားမ်ား)
- ငတ္မြတ္ေဘး ( ကပ္ ) ျဖစ္ရျခင္းသည္ ေလာဘအေၾကာင္းေၾကာင္႔ျဖစ္ျပီး
၄င္းေလာဘမီးကို ေခတၲခဏ အားျဖင္႔ ဒါနျပဳျခင္းျဖစ္ထိန္းထားနိုင္သည္ ။
သတ္ျဖတ္ေဘး ( ကပ္ ) သည္ ေဒါသေၾကာင္႔ျဖစ္ျပီး ၄င္းေဒါသကို ေခတၱခဏ
အားျဖင္႔ သီလျဖင္႔ထိန္းထားနိုင္သည္ ။ ေရာဂါေဘး ( ကပ္ ) သည္ ေမာဟ
ေၾကာင္႔ျဖစ္ျပီး ၄င္းေမာဟကို ေခတၱခဏအားျဖင္႔ ဘာ၀နာျဖင္႔ထိန္းထား
နိုင္သည္ ။
- ကပ္သံုးပါးစလံုး အငုတ္ျပဳတ္နိုင္ရန္ကား ၀ိပႆနာ ၊ဘာ၀နာ ( အနိစၥ ၊ဒုကၡ ၊
အနတၱ ) ရႈမွတ္ပြားမ်ားေနရမည္ ျဖစ္သည္ ။
- ကပ္သံုးပါးမွ လြတ္ေျမာက္ခ်င္ပါ၏ လို႔ ဆုေတာင္းေနရံုမွ်ျဖင္႔ ကပ္သံုးပါးမွ
မလြတ္နိုင္ ၊ ကပ္သံုးပါးကိုျဖစ္ေစေသာ ေလာဘမီး ၊ ေဒါသမီး ၊ ေမာဟမီး
တို႔ကို မိမိကိုယ္တိုင္လည္း ေလ႔က်င္႔ျပီး ပယ္သတ္ ၊ အားလံုးေသာသတၱ၀ါ
အေပါင္းတို႔မွ လည္း ေလ႔က်င္႔ျပီး ပယ္သတ္နိုင္ၾကမွသာလွ်င္ ကပ္ေဘးတို႔
မွ လြတ္ေျမာက္နိုင္ေပမည္ ။
ဒုစရိုက္ / သုစရိုက္
ဒုစရိုက္ ( ၁၀ ) ပါး ( ဒု = မေကာင္းေသာ ၊ စရိုက္ = အက်င္႔ )
(က) ကာယကံ ( ၃ ) ပါး
(၁) သတ္ ( သတၱ၀ါမ်ား ) (၂) ခိုး ( တစ္ပါးသူပိုင္ပစၥည္း )
(၃) ေဖာက္ျပန္ ( ကာမဂုဏ္ )
(ခ)၀စီကံ( ၄ ) ပါး
(၁) လိမ္ ( မဟုတ္မမွန္ေျပာျခင္း )
(၂) ကုန္းတိုက္ ( ညီညြတ္မႈျပိဳကြဲေစျခင္း )
(၃) ၾကမ္းတမ္း ( ဆဲေရးတိုင္းထြာျခင္း )
(၄) အခ်ည္းႏွီး ( အက်ဳိးမရွိေသာစကားေျပာျခင္း )
(ဂ) မေနာကံ ( ၃ ) ပါး
(၁) အဘိဇၨ်ာ ( သူတစ္ပါပစၥည္း မတရား ရေစလိုျခင္း )
(၂) ဗ်ာပါဒ ( သူတစ္ပါးကိုေသေၾကပ်က္စီးေစလိုျခင္း )
(၃) မိစၧာဒိ႒ိ ( အယူမွားျခင္း )
ဒုစရိုက္ ( ၁၀ ) ပါး ပြား ( ၄၀ )
(၁) ကိုယ္တိုင္က်ဴးလြန္ ( ၁၀ ) ပါး (၂) သူတစ္ပါးအားေစခိုင္း ( ၁၀ ) ပါး
(၃) သြယ္၀ိုက္အားေပး ( ၁၀ ) ပါး
(၄) ၀မ္းေျမာက္ ( ၁၀ ) ပါး
သုစရိုက္ ( ၁၀ ) ပါး ( သု = ေကာင္းေသာ ၊ စရိုက္ = အက်င္႔ )
(က) ကာယကံ ( ၃ ) ပါး | | (ခ) ၀စီကံ ( ၄ ) ပါး |>> ဒုစရိုက္ ( ၁၀ ) ပါးကိုေရွာင္ၾကဥ္သည္ | သုစရိုက္ ( ၁၀ ) ပါး ျဖစ္သည္ ။ (ဂ) မေနာကံ ( ၃ ) ပါး |
သုစရိုက္ ( ၁၀ ) ပါး လည္း ပြားလွ်င္ ( ၄၀ ) ရသည္ ။
(၁) ကိုယ္တိုင္ (၂) ေစခိုင္း
(၃) အားေပး
(၄) ၀မ္းေျမာက္
မွတ္ခ်က္
၄င္းဒုစရိုက္ / သုစရိုက္ တို႔သည္လည္း ပါးစပ္ဖ်ားျဖင္႔ ေျပာေန ၊ ေဟာေန
ရံုမွ်ျဖင္႔ အဓိပၸါယ္ မျပည္႔စံုပဲ ဒုစရိုက္ကို ကိုယ္တိုင္လံုး၀ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကျပီး
သုစရိုက္ကို လက္ေတြ႔ ေလ႔က်င္႔ လုပ္ေဆာင္ၾကျပီး မိမိႏွင္႔အမ်ားအက်ဳိးေဆာင္
ရြက္နိုင္မွသာလွ်င္ ဗုဒၶ အလိုေတာ္က် ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္ ။
ျဗဟၼစိုရ္ ( ၄ ) ပါး
ေမတၱာ = တစ္ပါးသူအား ေကာင္းေစခ်င္ေသာ ေစတနာအျပဳျမင္၀ါဒ ( တန္းတူေတြ႔လွ်င္ ေမတၱမပြားနိုင္က ျပိဳင္တတ္သည္ )
ကရုဏာ = တစ္ပါးသူအား ၀ဋ္ဒုကၡေဘးဆင္းရဲတို႔မွ လြတ္ေျမာက္ေစလို ေသာ ေစတနာ ( ကိုယ္႔ေအာက္နိမ္႔လွ်င္ ကရုဏာ မထားနိုင္ က နိုင္တတ္သည္ )
မုဒိတာ = သူတစ္ပါးေကာင္းစားတာ ၀မ္းေျမာက္ျခင္း ( ကိုယ္႔ထက္သာ လွ်င္ မုဒိတာ မပြားနိုင္က ျငဴစူေစာင္းေျမာင္း တတ္သည္ )
ဥေပကၡာ = ခ်စ္လည္းမခ်စ္ ၊ မုန္းလည္းမမုန္းျခင္း ( လ်စ္လ်ဴရႈျခင္း ) ( သတၱ၀ါအားလံုးတို႔သည္ မိမိျပဳေသာ ကံ အတိုင္းကိုသာ မိမိရၾကသည္ )
မွတ္ခ်က္
ျဗဟၼစိုရ္တရားေလးပါးသည္ နတ္လူ သတၱ၀ါ အားလံုးတို႔၏ ခ်စ္ေဆးျဖစ္ျပီး
ပါးစပ္ဖ်ားမွ ေျပာေနရံုမွ်ျဖင္႔ မျပည္႔စံုနိုင္ေပ ။ ေန႔စဥ္ မိမိတို႔၏ ရုပ္ခႏၶာကိုယ္ၾကီး
ကို ျပဳျပင္ေပးေနရသကဲ႔သို႔ မိမိတို႔၏ စိတ္ထားကိုလည္း ျဗဟၼစိုရ္တရားေလးပါး
ျပည္႔စံုေအာင္ ႏွလံုးသြင္းျပီး ကိုယ္တိုင္ေလ႔က်င္႔ျပီး အသံုးခ်ၾကမွသာလွ်င္ျငိမ္း
ခ်မ္းသာယာ ေသာ ေလာကၾကီး ျဖစ္လာေပလိမ္႔မည္ ။
ပုညၾကိယာ ( ၁၀ ) ပါး
ေကာင္းမႈ ----->ကုသိုလ္ ----> ပုည ----> ပုန္း -----> ဘုန္း သို႔ အဆင္႔ဆင္႔
ကူးေျပာင္း ေခၚေ၀ၚ လာၾကရာ ယခုအခါ ဘုန္းၾကီးသည္ဆိုလွ်င္ လူတိုင္း
ႏွစ္သက္ၾကေပရာ ေကာင္းမႈမ်ားျခင္းသည္သာ ဘုန္းၾကီးၾကေၾကာင္း သိအပ္
ေပသည္ ။
(က) ဒါန
(၁) ရိုးရိုးဒါန ( လွဴဒါန္းျခင္း )
(၂) ပတၱိဒါန ( အမွ်ေပးျခင္း )
(၃) ပတၱာႏုေမာဒန ( သာဓုေခၚျခင္း )
(ခ) သီလ
(၁) ရိုးရိုးသီလ ( ကာယႏွင္႔ ၀စီေစာင္႔ထိန္းျခင္း )
(၂) အပစာယန ( ရိုေသျခင္း )
(၃) ေ၀ယ်ာ၀စၥ ( လုပ္အားေပးျခင္း )
(ဂ) ဘာ၀နာ
(၁) ရိုးရိုးဘာ၀နာ ( ေမတၱာဘာ၀နာပြားျခင္း ၊ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ စသည္ အာရံုပြားေနျခင္း )
(၂) ဓမၼႆ၀န ( တရားနာယူျခင္း )
(၃) ဓမၼေဒသနာ ( တရားေဟာေျပာျပသျခင္း )
(၄) ဒိ႒ိဇုကမၼ ( အယူမွန္ျခင္း )
အထက္ပါ ေကာင္းမႈ ( ၁၀ ) ပါး = ပုလဲရတနာ -( ၁၀ ) ပါး သည္
- အလြယ္တကူျပဳလုပ္နိုင္
- အခ်ိန္တိုင္းမွာလုပ္နိုင္
- ပုဂၢိဳလ္အားလံုးႏွင္႔တင္႔တယ္(ရဟန္း၊သီလရွင္၊ေယာက်္ား၊မိန္းမ၊ကေလးမေရြး)
- သံုးလို႔မကုန္
- သူခိုးမခိုး / ဓားျပ မတိုက္နိုင္
မွတ္ခ်က္
ပုညၾကိယာ ( ၁၀ ) ပါး သည္လည္း ေဟာေျပာေနရံုမွ်ျဖင္႔ လမ္းမဆံုးဘဲ မိမိ
ကိုယ္တိုင္လည္းေလ႔က်င္႔ ၊ သူတစ္ပါးအားလံုးကိုလည္း ေလ႔က်င္႔ၾကေစရန္
စည္းရံုးတိုက္တြန္းျပီး သတၱ၀ါအားလံုး ေလ႔က်င္႔အသံုးခ်ၾကမွသာလွ်င္ ဗုဒၶ
အလိုေတာ္က် အက်ဳိးရွိေပမည္ ။
| |
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြ....ေျပာစရာရွိလာျပီလား